Välkommen!

Bloggen återspeglar livet bakom kulisserna på Lykkeliam, som egenföretagare till en webbutik och vardagslivet med familjen. Lykkeliam ägs och drivs av två kvinnor mitt i livet. Nu tar vi chansen att uppfylla en dröm, följa en passion och ger oss ut på en spännande resa. Passionen till barnkläder är nyckeln till denna resa. Följ gärna med och dela vår resa mitt i livet.


12 mars 2009

Vi tar det från början

Jag har fått en förfrågan om hur det hela började med Lykkeliam. Det är faktiskt en rätt så kort men rolig historia.

Det var en gång en lördag kväll i November. Vi hade gäster. Jessica med familj. Vi år middag och umgicks som vi brukar göra. Lite längre in på kvällen spelade grabbsen Guitar Hero och vi tjejer satt i soffan då Jessica berättade om en tanke hon haft med en väninna om att starta eget. Jag svarade att jag ofta tänk samma sak, att jag skulle vilja driva eget och vara min egen chef. Jag älskar projekt. Att starta eget, vägen dit är ett projekt i sig och sedan driva det blir ett nytt projekt och i processen att driva eget kommer det en massa projekt. Hello Lycka!
Minns inte riktigt vem av oss som yppade de magiska orden men orden sades: vi kan starta eget tillsammans, du och jag!
Vi spånade genast på idéer om vad vi skulle göra. Vi berättade för varandra vad vi kunde tänka oss och det slutade med den affärsidé vi har idag. Barn, barn, barn. Allt som rör barn. Nu börjar vi med kläder och atiraljer kring deras små liv.
Vi spånade även om en egen produktion men den väljer jag att hålla hemlig eftersom den kanske förverkligas en dag och ja vill i så fall att Lykkeliam förverkligar den.

Dagen efter pratade vi i telefon och Jessica undrade om jag menade allvar. Finns bara ett sätt, dock mindre sofistikerat sätt att svara på det: Hell Yes!
Dagarna gick och vi spande runt i cyberrymden efter information att starta eget. Kollade kostnader för vår produktion. Spanade efter potentiella leverantörer. Spanade framfrallt in konkurrensen, för den har vi. Det viktigaste vi gjorde var att gå på en starta eget kurs som anordnas av Nyföretagarcentrum som hålls mest för arbetslösa på arbetsförmedlingen, inte att förakta, vi erhöll en massa matnyttig information, framförallt hur vi skulle komma vidare från den platå vi befann oss på.
Vi satte oss ner och filade på en affärsplan, vilket jag start understryker är viktigt. Dels för att du ska ha koll vad det är du vill och ska göra. Sätta upp en tidsplan så du vet ungefär vilken tid du har att jobba med. Med en färdig affärplan träffade vi en rådgivare från Nyföretagarcentrum och presenterade vår idé. Vi var jätte nervösa och jag var rädd att vi skulle bli sågade vid fotknölarna. Tvärtom, vi fick beröm och fina ord om våra tankar och visioner med Lykkeliam. Det enda han hade att opponera sig om var val av namn på företag. Eftersom namnet Lykkeliam inte säger någon vad det är vad vi gör. Mitt argument var att det gör ju inte Polarn & Pyret heller. Lite tonårstrotsigt. Han sa att vi skulle tänka på det. Vi tänkte på det och fattade beslutet att behålla namnet Lykkeliam. Efter detta så var det bara dags att registerar bolaget. Vi valde att köra Handelsbolag, trots alla varnande ord om att göra så. Om ni är två som ska starta Handelsbolag så var säkra, mer än 100% säkra på att ni litar på varandra. Upprätta ett kompanjonsavtal. Det ska man göra även om man har ett aktiebolag. Innan vi har uträttat det riktiga kompanjonsavtalet har vi ett provisoriskt som lyder ungefär att vi inte får fatta några beslut rörande företaget utan den andres underskrift och godkännande.

Vi kontaktade vår första leverantör som vi ännu inte avslöjat (men det kommer) och det nappade direkt. De bjöd in oss på mässan Ciffkids i Köpenhamn där vi fick träffa varandra live och prata affärer, dvs lägga vår allra första order på kläder. Wow.

På mässan rullade allting på...vi ökade på våra leverantörer och har vart lyckosamma och fått de leverantörer vi faktiskt haft som förstahands val. Helt underbart.

Efter mässan rullade det på än mer och fortsätter att göra det...jag får nypa mig i armen många gånger för att kolla om jag verkligen är vaken. Ofta stannar jag upp och tänker: Shit, vad håller vi på med? För att i nästa sekund spricka upp i ett leende som når minst tre varv runt huvudet och sen släppa loss ett skratt. En helt underbar känsla.

Jag stannar här så länge men jag lovar att ge en mer detaljerad process vad som har gjorts och krävts av oss och kommer att krävas...

Ställ gärna konkreta frågor så svarar jag på alla frågor här på bloggen. Finns inga dumma frågor!

3 kommentarer:

  1. tack så hemskt mkt för din historia! Mycket givande. Jag har kommit till att boka tid hos en rådgivare och ska snart gå på en starta-eget-kurs hos nyföretagarcentrum i sthlm där alla inblandade företag ska vara bla. skatteverket.

    Ja, förlåt om jag är jobbig med mina frågor hehe men undrar bara hur ni finansierade starten? Alltid roligt att höra :-)
    /Fanny

    SvaraRadera
  2. Kul att även Du ska komma på Mammablogg Galan! Din blogg är nu inlagd på hemsidan! Om någon vecka eller två, kommer Du att få reda på vilka kategorier som just Din blogg är nominerad till!

    Vi ses den 4 juli 2009 på Sjöbacken Hotel & Konferens!

    Hälsningar

    Annika

    SvaraRadera
  3. Va spännande!
    Drömmer också om eget :)

    SvaraRadera